Projectre Briges: Entrevista a Aidan Ben Hamidi Alonso

Publicat a Notícies

Aidan Ben Hamidi Alonso: “Si fem una cançó que tracta l’antiracisme hem de donar exemple”
No para de moure’s i diu que està nerviós per gravar la part de cançó que li toca. Va donant instruccions als seus companys perquè no s’oblidin de cap indicació a l’hora de posar la millor veu a la lletra que han escrit durant el taller de rap del programa Bridges. Abans d’entrar al Centre Cívic de Ferreries per gravar la cançó -l’avantsala del videoclip que protagonitzarà juntament amb els seus companys prenent els carrers de Tortosa a ritme de rap– s’ha pintat amb bolígraf un somriure blau enorme a la mascareta que li cobreix la cara però que no li pot amagar el que de veritat porta a sota i que li delaten els ulls. L’Aidan Ben Hamidi Alonso reprèn el taller de rap que el confinament va deixar a mitges amb il·lusió. Insisteix en el missatge antiracista de la cançó que ha cocreat amb els seus companys –ara ja amics–, en ajudar els nouvinguts a la ciutat i en donar exemple de solidaritat i empatia sense cap mena de distinció.

El projecte Bridges basa el seu repte integrador a través d’activitats vinculades a la cultura, l’esport i el voluntariat que aglutinen persones de diferents orígens i àmbits socials. La situació derivada de la pandèmia mundial del coronavirus va suposar l’aturada de totes aquestes iniciatives algunes de les quals ara s’han reprès en la mesura que les recomanacions de seguretat permeten fer-ho.

-Com vas conèixer el projecte Bridges i, més concretament, l’activitat del taller de rap?
Va ser a través d’un correu electrònic que vaig rebre de l’Espai Jove. No coneixia el projecte però em va agradar bastant, sobretot per la possibilitat de conèixer gent.

-Com ha funcionat el taller?
Hem creat una cançó de rap entre tots els participants. En haver-hi gent de diferents nacionalitats, vam triar el tema de l’antiracisme perquè era el que més ens cridava l’atenció. Bàsicament, vam repassar tonalitats musicals i vam aprendre a organitzar la base d’una cançó, com es poden fer les estrofes. Una formació sobre el rap, en definitiva.

-Què vau fer quan vau tenir els conceptes clars?
Vam començar a treballar l’expressió, sobretot per la gent de fora que arriba aquí i es troba una vida completament nova. De fet, les primeres sessions abans de l’aturada pel confinament les vam dedicar a donar-nos suport mutu perquè tots els participants hem arribat a Tortosa per diferents circumstàncies i vam creure que era important poder-nos expressar abans de començar a escriure la lletra del rap, que la vam fer entre tots, i enviar el missatge antiracista.

-Durant el confinament, us heu mantingut en contacte tots els companys?
Vam crear un grup de WhatsApp a través del qual anàvem preguntant i informant-nos sobre la lletra per assajar. Hem mantingut el contacte tot aquest temps. Teníem moltes ganes de començar perquè era un projecte que ens va motivar molt a tots, el de poder fer aquesta cançó i enviar aquest missatge. Ara cadascú gravarà la seva estrofa de la cançó i després gravarem el videoclip pels carrers de Tortosa amb nosaltres com a protagonistes.

-A nivell personal, què és el que més t’ha aportat el fet de participar al taller de rap?
El taller de rap m’ha ajudat a agafar molta més confiança en la gent i a no jutjar tant per les aparences. El taller aporta molta confiança i també permet tenir un punt de vista diferent al de la gent que diu que molts venen aquí a ocupar el nostre lloc.

-Quin és el canvi més significatiu que has experimentat després d’haver passat pel taller?
He après que hi ha gent que pateix i que pot arribar a jugar-se la vida per complir el somni de tenir una vida digna. També que, bàsicament, no hi ha ningú diferent. Tots tenim dos braços i dues cames i si la gent ve en busca d’ajuda i se li port donar un cop de mà, s’ha de fer.

El taller de rap del programa europeu BRIDGES promou la cohesió i la convivència intercultural a través de la música

Publicat a Notícies

Fomentar les comunitats inclusives a Europa i afavorir els grups locals a través de la solidaritat són dues de les bases sobre les quals se sustenta el programa europeu BRIDGES. I la cultura, el voluntariat i l’esport són els eixos temàtics amb què es va desplegar a Tortosa des del passat mes de gener. La pandèmia mundial sobrevinguda pel covid-19 i el conseqüent confinament de la població van interrompre les activitats del programa que ara n’ha reprès el fil de les que permeten dur-les a terme amb les mesures de seguretat pertinents.

En l’àmbit cultural, una de les activitats que el programa BRIDGES ha proposat per afavorir la convivència intercultural de la ciutadania ha estat un taller de rap, que ha motivat força les persones participants. Després del confinament, a finals d’aquest mes de juny s’han tornat a trobar per cloure’l com requeria l’oportunitat de dur-lo a terme. Ho han fet amb l’enregistrament d’una cançó d’aquest estil musical creada pels mateixos participants del taller i amb la posterior gravació d’un videoclip pels carrers de Tortosa.
La temàtica antiracista és l’eix principal de la cançó, consensuada entre tots els participants des del primer dia d’inici del taller. A nivell personal, els participants al taller —nois tortosins d’origen immigrat en la seva totalitat— confirmen que l’experiència ha sigut un mètode d’expressió que els ha anat molt bé per traure sentiments i sensacions que, d’una altra manera, els hagués sigut més complicat fer-ho. “Les primeres sessions les vam dedicar a donar-nos suport mutu perquè tots els participants hem arribat a Tortosa per diferents circumstàncies i vam creure que era important poder-nos expressar abans de començar a escriure la lletra del rap, que la vam fer entre tots”, explica Aidan, un dels participants del taller de rap. Durant el confinament, un grup de WhatsApp els ha servit per posar-se al dia sobre la situació de cadascun d’ells i per avançar amb els assajos de la cançó.

“Yo soy persona, no un DNI”, diu un dels fragments de la cançó que en els moments previs al seu enregistrament encara no tenia títol. “És una cançó amb un missatge per a tothom, per demostrar que siguis negre o blanc tots som iguals i no es pot discriminar ningú”, afirma Aidan. Al seu torn, Imad, un altre dels participants al taller, incideix en el fet que escriure aquesta cançó els ha permès fer arribar el missatge antiracista a més gent perquè sigui conscient que totes les persones són iguals i es pot aprendre molt de tothom.
El dia previ a la gravació del videoclip, els ‘rapers’ del programa BRIDGES van gravar la cançó assistits per Joel, el responsable del taller, qui va organitzar un improvisat estudi musical al Centre Cívic de Ferreries perquè tots hi poguessin contribuir amb l’estrofa que s’havien assignat entre tots. Tant Aidan com Imad coincideixen que la participació al taller els ha servit per aprendre a escoltar els altres deixant els prejudicis a banda. “Si fem una cançó que tracta l’antiracisme hem de donar exemple. A més, aporta una visió molt diferent a la que existeix en realitat i ens permet ajudar la societat en aquest sentit”, rebla Aidan.

Bridges entrevista a Judit Sancho

Publicat a Notícies

Judit Sancho: “Cal generar aquestes oportunitats perquè la gent es conegui i per deixar de banda les desigualtats”

Entrevista a Judit Sancho, llicenciada en Psicologia i des del setembre del 2017 treballa a Atzavara Arrels, entitat que forma part d’un procés comunitari de Tortosa i que busca donar resposta a les necessitats dels infants i joves de la ciutat a través d’un acompanyament educatiu i emocional, i a través de l’oferta de diferents activitats de lleure. Implicada en el projecte Bridges des de la seva posada en marxa, hi ha participat com a una de les persones responsables del taller d’escalada fins al passat mes de març, quan les activitats van quedar aturades degut a l’estat d’alarma provocat per la crisi de la Covid-19.

El projecte Bridges basa el seu repte integrador a través d’activitats vinculades a la cultura, l’esport i el voluntariat que aglutinen persones de diferents orígens i àmbits socials. La situació derivada de la pandèmia mundial del coronavirus va suposar l’aturada de totes aquestes iniciatives. Sancho explica en aquesta entrevista el context del projecte, els beneficis que ha aportat als seus participants i la petjada que els deixarà malgrat el curt recorregut de la iniciativa a causa del Covid-19.

 

“TORNEM! A FER ESPORT”

Publicat a Notícies

El programa pretén ser una alternativa a la situació de confinament degut al Covid-19. Arrel de la situació de crisi, els escolars de Catalunya i les seves famílies es troben immersos en un llarg confinament que no permet fer activitat física i esportiva en condicions normals.

Cada Consell Esportiu adaptarà les activitats del programa a les característiques del seu àmbit territorial. Entre tots, recuperarem la normalitat i l’hàbit a la pràctica de l’activitat física.


OBJECTIUS GENERALS

  • Facilitar al conjunt de la ciutadania el retorn a l’activitat física i esportiva, especialment als infants i les seves famílies, als adolescents, joves i gent gran.
  • Fer una pràctica d’activitat física i esportiva divertida i lúdica, no competitiva i de retorn gradual a la condició física.
  • Oferir activitat física i esportiva que es pugui fer en família.
  • Dur a terme les activitats a l’aire lliure.

El programa està orientat a:

  • Infants i les seves famílies
  • Adolescents i joves.
  • Gent gran.

Els propers dies ampliarem informació i anunciarem la programació i campanya informativa sobre el programa.